فیلم | بقیع مصر کجاست؟
کد خبر: 4209238
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸

فیلم | بقیع مصر کجاست؟

خیابان اشراف واقع در محله خلیفه در قلب شهر قاهره قدیم به دلیل قرار گرفتن آرامگاه شماری از اهل بیت پیامبر(ص) و مساجد منسوب به ایشان به بقیع مصر شهرت دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، خیابان اشراف واقع در محله خلیفه در قلب شهر قاهره قدیم به دلیل قرار گرفتن آرامگاه شماری از اهل بیت پیامبر(ص) و مساجد منسوب به ایشان به بقیع مصر شهرت دارد.

این خیابان به طول 2 کیلومتر است که به نام سلطان مملوک، ملک الاشرف صلاح‌الدین خلیل بن قلاوون نام‌گذاری شده و یکی از مقدس‌ترین و محترم‌ترین اماکن مصر و قاهره نزد مردم این کشور است.
در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای از سوی مقامات مصری به مساجد منسوب به اهل بیت(ع) و ضریح‌های منسوب به ایشان در مصر صورت گرفته است.

دولت مصر احیای سیمای فرهنگی و تاریخی این اماکن مقدس و همچنین توسعه جاذبه‌های گردشگری مذهبی به‌ویژه در شهر قاهره و محلات تاریخی آن را مهم‌ترین دلایل این اهتمام توصیف کرده است.
مسیر اهل بیت(ع) در قاهره قدیم از مسجد سیده نفیسه(س)، آغاز می‌شود و به مسجد سیده زینب(س) ختم می‌شود در این میان مساجد و ضریح‌های مشهوری از قبیل مسجد سیده سکینه(س)، سیده رقیه(س)، محمد الانور و عاتکه بنت عبدالمطلب قرار دارد. 
علاوه بر این، این خیابان شامل زیارتگاه‌ها و بناهای تاریخی بسیاری از جمله گنبد الاشرف خلیل بن قلاوون، زیارتگاه منسوب به ابن سیرین، مفسر مشهور خواب در جهان اسلام، آرامگاه شجرة الدر و شماری دیگر از آثار اسلامی است که نمونه بهترین آثار معماری دوره مملوکی و فاطمی در مصر محسوب می‌شود.
محمد رشاد عبدالحمید، مدیرکل آثار اسلامی شورای عالی آثار باستانی مصر درباره این منطقه می‌گوید: خیابان الاشرف به بقیع مصر یا بقیع دوم معروف است و در امتداد قبرستان بزرگ «القرافه» قرار دارد که از دامنه کوه المقطم آغاز می‌شود.

 وی همچنین از اجرای طرح توسعه، مرمت و بازسازی آثار تاریخی و زیرساخت‌های خدماتی در این خیابان خبر داد.

در ادامه ویدئویی از این خیابان مشهور مصر را مشاهده می‌کنید‌.

انتهای پیام
captcha